غذای خانگی برای سگ شیتزو و انواع مواد مغذی
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
غذای خانگی برای سگ شیتزو و انواع مواد مغذی
دو شنبه 21 آذر 1401 ساعت 21:5 | بازدید : 406 | نویسنده : علی | ( نظرات )

غذای خانگی برای سگ شیتزو

 

نگهداری از سگ‌ها و حتی سایر حیوانات خانگی نیازمند مراقبت و توجه ویژه است.داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهای خوب و مغذی تاثیر بسیار زیادی در حفظ سلامتی و تقویت نیروی جسمانی سگ دارد. بیشتر صاحبان سگ از غذاهای صنعتی برای سگ خود استفاده می‌کنند. اما گاهی پیش می‌آید که ترجیح ‌دهید برای سگ خود غذای خانگی تهیه کنید. برای تمامی سگ ها غذای خانگی بسیار مناسبتر بوده و از میان نژادهای مختلف سگ ها، غذای خانگی برای سگ شیتزو از اهمیت بیشتری برخوردار است چون که باید در تغذیه و میزان غذای سگ شیتزو توجه ویژه شود. 

 

مزایا و معایب غذای خانگی برای سگ‌ها

در قرن‌های بسیار دور معمولا از انسان‌ها از باقی مانده غذاهای خود برای غذای سگ  استفاده می‌کردند.اما به مرور و با گذشت زمان و با احداث کارخانه و کارگاه‌های صنعتی غذای مخصوص سگ‌ها به‌صورت فله‌ای و بسته‌بندی و در اندازه‌های مختلف تولید شدند که حرکتی بسیار مهم و خوشایند برای سگ‌ها و صاحبان آن‌ها بود. غذاهای سگ صنعتی معمولا در دو نوع خشک و تر و به صورت کنسروی عرضه می شوند که ترکیبات خاص این غذاها سبب تامین کلیه نیازهای بدن سگ می‌شود.

امروزه با توجه به افزایش قیمت ارز و گران شدن غذاهای خشک و کنسروی سگ و همچنین با توجه به اعمال تحریم‌ها از ورود غذاهای خارجی سگ که قبلا از آن‌ها برای سگ استفاده می‌شد، جلوگیری به عمل آمده است. با توجه به این دلایل بسیاری از افرادی که سگ دارند ترجیح می‌دهند در کنار استفاده از غذاهای صنعتی چند وعده از غذای روزانه سگ را در منزل و به صورت خانگی تهیه نمایند.غذاهای خانگی به دلیل استفاده از مواد اولیه تازه و تحت نظر خود صاحب سگ، از نظر کیفیت بسیار بالا، تمیز و فاقد آلودگی است. اگر شما نیز قصد دارید غذای خانگی تهیه کنید بهتر است ابتدا از یک مربی سگ یا دامپزشک مشورت بگیرید و بر اساس نیاز سگ خود مواد اولیه را تهیه نمایید.باید دقت داشت ازدادن غذاهایی که خودتان روزانه مصرف می‌کنید برای سگ استفاده نکنید زیرا به دلیل تفاوت در سیستم گوارش انسان و سگ امکان ایجاد مشکلات و بیماری‌های خاص برای سگ وجود خواهد داشت.

 

. مهم‌ترین نکته: ترکیب متعادل و بالانس شده مواد غذایی!

در هنگام تهیه غذای سگ بهتر است از مقادیر مناسب مواد خوراکی برای تهیه غذا استفاده کنید. این باعث می‌شود کلیه مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز سگ در رژیم غذایی گنجانده و به بدن سگ برسد. استفاده از مواد غذایی که محتوی مقادیر کافی پروتئین، انواع ویتامین، کربوهیدارت، منیزیم، کلسیم، روی، منگنز، فیبر، اسیدهای چرب مفید و آنتی‌اکسیدان باشد بسیار حائز اهمیت است.

 

چقدر غذا باید به سگم بدم؟

به‌طور کلی نمی‌توان مقدار مشخصی از غذا را برای تمامی سگ‌ها تجویز کرد و این به عوامل مختلفی بستگی دارد.سن، نژاد، وضعیت جسمانی و سلامت سگ، میزان تحرک و فعالیت او و وزن سگ مشخص کننده مقدار غذای لازم سگ است. که علاوه بر این موارد باید حتما توسط دامپزشک نیز تایید گردد. اما می‌توان گفت توله‌سگ‌ها، سگ‌های امدادی و سگ‌های مسابقه‌ای به مقادیر زیاد و وعده‌های غذایی بیشتری نسبت به سایر سگ‌ها نیاز دارند.

 

آیا غذای خانگی می‌‌تونه جایگزین غذای تجاری برای سگ‌ها بشه؟

پاسخ به این سوال هم مثبت است و هم منفی. در توضیح این پاسخ باید بگوییم که تهیه غذای خانگی مخصوص سگ به اطلاعات کامل و جامع و همچنین شناخت صحیح از سگ نیاز دارد. در صورتی‌که اطلاعات شما کم باشد نمی‌توانید در خانه غذایی را برای سگتان تهیه کنید که پاسخگوی تمامی نیازهای ضروری بدن سگ باشد و این امر در دراز مدت می‌تواند وضعیت سلامت سگتان را با مشکل مواجه سازد.غذاهای صنعتی و کارخانه‌ای بر اساس پژوهش و تحقیقات گسترده و با توجه به نیاز انواع نژاد سگ‌ها در سنین مختلف تولید می‌شود. پس اگر اطلاعات کافی و لازم را در زمینه غذای سگ دارید و با دامپزشک سگتان مرتبا در ارتباط هستید در این صورت می‌توان گفت غذای خانگی می‌تواند جایگزین غذاهای صنعتی باشد.

 

غذای خانگی برای سگ

اگر می‌خواهید نسبت به تهیه غذای خونگی برای سگ خود اقدام نمایید بهتر است اول سگ خود را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. سپس بر اساس نژاد سگ، سن، میزان چاقی و لاغری، میزان تحرک و فعالیت روزانه، عادات غذایی، سلایق غذایی سگ و سلامت جسمانی او مناسب‌ترین و بهترین رژیم غذایی را برای او در نظر بگیرید.

 

دستور تهیه غذای خانگی برای سگ‌ها

شما به عنوان صاحب سگ می‌توانید از ترکیب مواد غذایی مثل سیب‌زمینی، گوشت مرغ، گوشت گوساله، آب گوشت، هویج، کرفس، اسفناج، جگر اردک، قلم گوساله یا گاو و مواد خوراکی در دسترس خود ترکیبات خاصی را به‌وجود آورده و آن‌ها را به‌عنوان غذای خانگی برای سگ خود تهیه نمایید.

 

آیا جگر مرغ برای سگ خوب است؟

جگر مرغ سرشار از آهن، روی، ویتامین A، مس، فسفر، امگا3 و اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند خوراک بسیار خوشمزه و مفید برای سگ شما باشد. البته باید توجه داشته باشید بیشتر از حد نرمال این ماده خوراکی را برای سگ خود سرو نکنید زیرا نه تنها این برای سگ مفید نیست بلکه می‌توانید مضر نیز باشد.

 

آیا پای مرغ برای سگ خوب است؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا پای مرغ برای سگ خوب است؟ بسیاری از کارشناسان و دامپزشکان جواب منفی به این سوال داده‌اند. زیرا پای مرغ محتوی مقادیر بسیار کمی پروتئین است و ارزش غذایی زیادی ندارد. به همین دلیل توصیه می‌کنند از آن به‌عنوان تشویقی سگ و هفته‌ای یک الی دو بار مورد استفاده شود.

 

آیا پوست مرغ برای سگ ضرر دارد؟

بله. پوست مرغ برخلاف ذهنیت بسیاری از افراد نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه مصرف مقادیر زیاد آن به دلیل داشتن چربی و کالری بالا می‌تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی، یبوست، چاقی و اضافه وزن در سگ شود. پس توصیه می‌شود پوست مرغ را چه به‌صورت خام و چه پخته به سگ ندهید.

 

طرز تهیه غذای خشک سگ در خانه

برای تهیه غذای خشک سگ در خانه می‌توانید از ترکیب گوشت مرغ یا گوشت قرمز، میوه‌هایی مانند آناناس، سیب‌زمینی و هویج، سبزیجات و آرد گندم یا ذرت استفاده کنید. کلیه این مواد را در غذاساز ریخته و خرد نمایید تا حالت خمیری شکل به خود بگیرد. سپس خمیر به‌دست آمده را با قالب فرم داده و سپس بر روی سینی فر بچینید و سینی را در دمای 350 درجه سانتی‌گراد و به مدت 45 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد.غذای خشک سگ شما آماده است. اگر وقت کافی برای تهیه غذای خشک خانگی را ندارید می‌توانید خرید غذای خشک خارجی از پی کی پت را جایگزین تهیه غذای خانگی کنید.

 




موضوعات مرتبط: حیوانات خانگی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 466
:: بازدید ماه : 4782
:: بازدید سال : 17820
:: بازدید کلی : 43227